Inleiding

Bij het opstellen van deze module gaf de zoekterm 'persbericht' in Google bijna 1.700.000 hits, 'press release' zelfs 379.000.000. De kans dat die aantallen nog zullen toenemen is groot. In het transparantietijdperk is proactieve communicatie een belangrijk onderdeel van het ondernemingsbeleid (Stamsnijder 2002). Nu communicatie identiteitsmanagement is, doen organisaties en bedrijven almaar meer inspanningen om mediabelangstelling te wekken voor hun doelstellingen, hun verwezenlijkingen, hun standpunten en hun acties. Persberichten zijn een middel dat gretig wordt ingezet om een breed publiek of een specifieke doelgroep te bereiken.

De jaarcijfers van een multinational, een fabriek die sluit of naar het buitenland verhuist, een frisdrankproducent die een slechte partij terughaalt, een museum dat in een nieuw kleedje wordt gestoken, een milieugroepering die protesteert tegen nieuwe snelwegen... Volgens het blad Reporter ontvangt een krant makkelijk zo'n 200 persberichten per dag (Kussendrager 2002). Een journalist zou er naar schatting zo'n 10.000 per jaar ontvangen (Horjus 2003), al varieert dat natuurlijk van medium tot medium en van journalist tot journalist.

De grote groei in het nieuwsaanbod heeft ook geleid tot een grotere behoefte aan persberichten. Al beweren journalisten dat 99% van de persberichten in de prullenmand verdwijnt, toch vormen ze een belangrijke pijler van de nieuwsgaring. Volgens een onderzoek van Van der Maas (1991) wordt één op de vijf persberichten gebruikt. Ook hier variëren aantallen van medium tot medium, maar bij kranten zou toch zo'n 20 tot 30% van het nieuws gebaseerd zijn op persberichten (Mies 2002, Horjus 2002).

Deze module laat je zien welke persberichten meer kans maken op media-aandacht en waarom. Zodat je als persverantwoordelijke zelf je kansen kan verhogen om met je bedrijf of organisatie het nieuws te halen.

Bronvermelding docenten:

  • Horjus, D. (2003). "Bericht van de pers" in: Tekstblad nummer 1 maart 2003: 12-14.
  • Kussendrager, N., van der Lugt, D. (2002). Basisboek journalistiek, Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff: 83.
  • Maas, A. van der (1991). Het persbericht, voer voor het ronde archief. Zwart & Partners: Alphen aan den Rijn.
  • Mies, J. (2002). Persberichtenwijzer. Den Haag: Sdu Uitgevers: 15-22, 103, 105.
  • Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden. Crisiscommunicatie in de praktijk, Schoonhoven: Academic Service: 45-46.