Structuur

Een vergaderverslag moet aan een aantal eisen voldoen. Hieronder worden de belangrijkste besproken.

Het kan verleidelijk zijn om je notities meteen uit te werken tot een afgewerkt verslag. Vooraleer je hiermee begint, is het echter zinvol om eerst wat afstand te nemen van je notities en over de structuur van het verslag na te denken. Twee elementen spelen hierbij een rol: welke informatie is relevant, en in welke volgorde kan ze het beste gepresenteerd worden?

Selecteren

Probeer je tekst zo bondig mogelijk te houden, zonder onvolledig te worden. Lange verslagen worden nauwelijks gelezen en zijn vaak ontoegankelijk. Selecteer daarom enkel die informatie die relevant is. Werk eventueel met bijlagen, zodat het eigenlijke verslag niet te lang wordt.

Rangschikken

Plaats de geselecteerde informatie in een logische volgorde. Hiervoor kun je je baseren op de agenda. Probeer ook binnen elk agendapunt een logische volgorde aan te houden. Die kan overigens afwijken van de volgorde van de bespreking, omdat die wel eens hectisch verloopt. Je kunt hiervoor de vaste structuren gebruiken, maar vaak volstaat volgende algemene structuur:

  1. situering van het agendapunt
  2. bespreking
  3. besluit/actie

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je de inhoud van de bespreking manipuleert. Het verslag moet altijd een correcte weergave blijven van de inhoud, maar dan in een zo logisch mogelijke volgorde.