Lezersperspectief

Een brief, geschreven vanuit het perspectief van de lezer, waarin zijn behoeften en voorkeuren centraal staan, is doeltreffender dan een brief waarin jij centraal staat, hoe belangrijk je ook bent. Verplaats je bij het schrijven van een brief dus in de lezer: welke informatie vind je als lezer belangrijk of interessant.

Vergelijk de twee volgende brieffragmenten:

Schrijversperspectief

CLUB bestaat 25 jaar en dat gaan we vieren. Met een geweldig aanbod. Als u nu lid wordt, maakt u kans op 1.000 euro. Doe wat u al zo lang van plan was: word nu lid van ECI. Vul de kaart vandaag nog in.

Lezersperspectief

Wilt u ook snel rijk worden? Dan moet u nu lid worden, want dan maakt u kans op 1.000 euro. U krijgt dit geweldige aanbod omdat we vieren dat CLUB 25 jaar bestaat. Doe wat u al zo lang van plan was: word nu lid van CLUB. Vul de kaart vandaag nog in.

In moderne zakenbrieven gebruik je zo veel mogelijk de u-vorm en in mindere mate de wij- of de ik-vorm. Met de u-vorm betrek je de lezer nauwer bij de inhoud van de brief en verplaats je je in zijn situatie, bijvoorbeeld:

fout

goed

Wij melden u dat u de gelukkige winnaar bent.

U bent de gelukkige winnaar van onze wedstrijd.

De wij-vorm of de ik-vorm?

Steeds meer vind je in moderne zakenbrieven de ik-vorm, omdat de ondertekenaar zelf de brief opstelt en als contactpersoon optreedt. De wij-vorm gebruik je alleen als:

  • Twee of meer mensen de brief ondertekenen.
  • De brief namens de organisatie is opgesteld, en niet vanuit de positie van de individuele medewerker als contactpersoon.