Perspectief

Met een sollicitatiebrief prijs je jezelf aan, dus het is logisch dat je veel over jezelf schrijft. Toch mag je jezelf niet helemaal centraal stellen en je brief louter op jezelf oriënteren. Integendeel, stel je zo veel mogelijk in de plaats van toekomstige werkgevers.

Leg niet de klemtoon op wat het bedrijf jou te bieden heeft, maar benadruk wat jij te bieden hebt aan het bedrijf. Kortom, zorg voor een interactieperspectief. Maak duidelijk dat je op dezelfde golflengte zit als de werkgever, en sluit aan bij wat er in de vacature staat zonder dezelfde bewoordingen letterlijk over te nemen.

Natuurlijk zul je vaak het woordje 'ik' gebruiken. Maar omzeil een overdosis 'ik' door je zinnen te herformuleren. Let er op dat je niet elke alinea begint met 'ik'. En gebruik vooral ook meer dan eens 'u', 'uw bedrijf', of 'uw organisatie'.

Je kunt daarbij je kennis van het bedrijf of de sector gebruiken. Een paar woorden, herkenbaar vakjargon of concrete details kunnen voldoende zijn om duidelijk te maken dat je blik niet enkel op jezelf is gericht.

Tip

Als je een positieve ervaring hebt gehad met het bedrijf (bijvoorbeeld als klant), aarzel dan niet om dat aan te halen in je brief.