Ontstaan van de crisis

Mercedes-Benz kondigt aan dat het voor het eerst op de markt zal komen met een klein model: de A-klasse. De media besteden er veel aandacht aan, de verwachtingen zijn hooggespannen en de A-klasse is al op voorhand uitverkocht. Dat is voor een groot deel ook te danken aan het imago van Mercedes: Duits, degelijk, veilig, hoogwaardige techniek.

Aanvankelijk zijn de talrijke journalisten die de wagen al mogen testen heel positief. Totdat de 'Baby-Benz' tijdens een test voor een Zweeds tijdschrift van de weg loskomt en omkantelt. De testrijders worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Het gaat om de intussen beruchte 'elandproef', waarbij de bestuurder een plotseling uitwijkmanoeuvre maakt bij een snelheid tot 60 kilometer per uur, zonder te remmen en met een maximale lading. Een pijnlijk moment voor Mercedes, dat zelf zonder problemen tal van testen en miljoenen kilometers heeft afgelegd met het nieuwe model.

Nu de beelden van de omkiepende Mercedes op tv getoond zijn, ligt het imago van de A-klasse aan diggelen. Er worden al bestellingen afgezegd.

Opdracht 1

Uiteraard word je meteen om een eerste reactie gevraagd.

  • Hoe ga je om met de kritiek die je ongetwijfeld zal krijgen?
  • Welke richtlijnen en strategieën heb je ter beschikking?
  • Wat zal de kern van de boodschap zijn waar je mee naar buiten treedt?

Bronvermelding docenten:

  • Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden. Crisiscommunicatie in de praktijk, Schoonhoven: Academic Service: 56.