Ontstaan van de crisis

Een van de producten van Nestlé is de chocoladereep KitKat. Bij het maken van dit product wordt palmolie gebruikt, aangeleverd door het Indonesische bedrijf Sinar Mas. Deze palmolie is afkomstig van palmolieplantages. Om deze aan te leggen worden grote delen van het regenwoud gekapt. De milieuorganisatie Greenpeace voert dan ook al jarenlang actie tegen dit bedrijf, omdat het verantwoordelijk is voor het kappen van de bossen. Grootste slachtoffer hiervan is de orang-oetan, bewoner van deze bossen.

 Greenpeace lanceerde in 2010 via YouTube een filmpje waarbij ze het gebruik van palmolie in KitKat veroordelen. Via dit filmpje wil Greenpeace de klanten van Nestlé aanzetten om druk uit te oefenen op Nestlé zodat deze het contract met de leverancier Sinar Mas opzegt. Als Nestlé (en bijgevolg ook andere producenten) hun contract met Sinar Mas opzeggen, kan dit bedrijf niet meer blijven bestaan en bereikt Greenpeace haar doel.

Je kan het filmpje van Greenpeace hieronder bekijken.

Enkele uren na de publicatie op You-Tube is het filmpje al duizenden keren bekeken en is dit nieuws ook bij Nestlé terecht gekomen. Als communicatiespecialist van Nestlé besef je hoe belangrijk het is om snel te reageren, zeker nu het nieuws zich zo snel verspreid via de sociale media.

Opdracht 1

Je beslist om onmiddellijk naar buiten te komen met een eerste reactie.

  • Welke strategieën en communicatierichtlijnen zal je hanteren in deze eerste reactie? Motiveer waarom je gebruik zal maken van deze strategieën en communicatierichtlijnen (max. 1 A4).

Je beslist om zo snel mogelijk een persbericht uit te sturen, waarin deze strategieën aan bod komen. Je hebt echter geen standaardboodschap ter beschikking voor deze ethische crisis.

  • Werk een persbericht uit dat je in deze concrete situatie (KitKat) zal uitsturen (een halve A4). Raadpleeg hiervoor ook de achtergrondinformatie en de informatie in de rechterkolom. Schrijf het persbericht volgens de regels van de kunst. Raadpleeg hiervoor de module over Persberichten. Een sjabloon voor dit persbericht vind je in de rechterkolom.