Leerdoel

In deze blended-learning-module leer je hoe je een goede instructieve tekst schrijft. Deze module stelt je in staat om:

  • Een keuze te maken tussen de verschillende types van de instructieve tekst;
  • Een goede structuur uit te werken voor je instructieve tekst;
  • De verschillende onderdelen van je instructieve tekst inhoudelijk en talig goed uit te werken;
  • De basisopmaak van je instructieve tekst professioneel te verzorgen.

Studiebelasting

De gemiddelde doorlooptijd van deze module is 4 tot 6 uur. Op die tijd hebben de meeste studenten de theorie verwerkt, de oefeningen doorgenomen en de case uitgewerkt.

Doelpubliek

Deze module is in de eerste plaats ontwikkeld voor de studenten van de Universiteit Antwerpen in het kader van een college Strategische Professionele Communicatie.

Opbouw

Deze module bestaat uit 3 onderdelen: theorie, oefeningen en een case. Je kunt ervoor kiezen om eerst de theorie door te nemen. Voorstanders van een meer praktijkgerichte aanpak kunnen ook eerst de oefeningen maken. Een derde mogelijkheid is dat je meteen aan de slag gaat met een van de cases.

In de rechterkolom vind je meestal verwijzingen naar de relevante pagina's van de andere onderdelen, zodat je gemakkelijk van het ene onderdeel naar het andere kunt navigeren (bijvoorbeeld van de oefeningen naar de bijhorende theorie).

Welke route je ook kiest, aan het einde van de sessie moet je de module volledig hebben doorgenomen. Je moet zowel de theorie als de praktijk beheersen zodat je weet hoe je een goede instructieve tekst opbouwt en uitwerkt.

Team

Deze module werd ontwikkeld door de Vakgroep Zakelijke Communicatie van de Universiteit Antwerpen.

Medewerkers: Fleur De Meyer, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Suzy Stals en Luuk Van Waes.

Ontwikkeld: februari 2008 | Laatst aangepast: maart 2017