Deze module maakt je wegwijs in de discipline van de crisiscommunicatie. Je krijgt:

  • een beschrijving van wat crisissen zijn;
  • de basisprincipes van goede crisiscommunicatie;
  • een resem communicatierichtlijnen;
  • twee modellen om crisissituaties te analyseren;
  • een aantal responsstrategieën die je kunt toepassen bij crisissen;
  • een toelichting bij de omgang met de media.

Deze module bestaat uit 3 onderdelen: theorie, oefeningen en een case (een grote oefening). Je kunt beginnen met de theorie door te nemen. Voorstanders van een meer praktijkgerichte aanpak kunnen eerst de oefeningen aanpakken. Je bent zelfs vrij om meteen aan de case te beginnen.

Welke volgorde je ook kiest, aan het einde van de sessie moet je de module volledig hebben doorgenomen. Je moet de theorie beheersen zodat je weet hoe bedrijven, organisaties en instellingen hun communicatie op een professionele en strategische manier kunnen voeren tijdens crisissituaties.

Team

Deze module werd ontwikkeld door de Vakgroep Zakelijke Communicatie van de Universiteit Antwerpen. Medewerkers: Joris Smeets, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Luuk Van Waes.


Ontwikkeld: Juli 2006 | Laatst aangepast: Oktober 2007.