De oplossing

Nestlé beslist om geen producten meer te gebruiken die leiden tot een vernietiging van het regenwoud. Nestlé zal dus geen palmolie meer gebruiken, aangeleverd door de fabrikant Sinar Mas. Greenpeace slaagt in haar opzet (ook andere producenten, zoals Kraft en Unilever, zeggen hun contract met Sinar Mas op).

Via een persbericht en een persconferentie communiceer je dit nieuws naar de dagbladen. Daarnaast maak je dit nieuws ook bekend via de sociale media. Nestlé probeert zo haar imago te herstellen.

Crisiscommunicatieplan

Nu de crisis afgehandeld is, is het tijd om de aanpak tijdens de crisis te evalueren en het crisiscommunicatieplan bij te schaven waar nodig. Voor ethische crisissen, zoals deze KitKat crisis, bleek er nog geen uitgewerkt crisiscommunicatieplan te bestaan. Ook bestond er nog geen standaardboodschap voor dit type crisis. Dankzij de KitKat-crisis besef je nu hoe belangrijk het is om goed voorbereid te zijn.

Opdracht 5

Geef aan welke elementen in het crisiscommunicatieplan voor ethische crisissen moeten komen. Beperk je hierbij niet tot deze KitKat crisis, maar houd het algemeen en probeer rekening te houden met vergelijkbare risico's waarmee je als bedrijf geconfronteerd kan worden. Baseer je hiervoor op het oude crisiscommunicatieplan van Nestlé (zie rechterkolom): pas dit aan en breid het uit waar nodig (markeer je aanpassingen in kleur). Werk het voorgaande deel van het communicatieplan beknopt uit (mogelijke crisissen/scenario's etc.), vul het bestaande deel verder aan en werk de communicatieprocedure verder uit.

Vermeld, naast de praktische zaken die je moet ondernemen bij een ethische crisis, ook welke inhoudelijke elementen je opneemt in de standaardboodschap voor dit type crisis. Als je vooraf een standaardboodschap uitwerkt, kan je in een crisissituatie immers sneller een persbericht uitsturen. Je hoeft namelijk enkel nog bepaalde dingen aan te vullen en te concretiseren. Houd het ook hier weer algemeen. Het is niet de bedoeling dat je deze boodschap volledig uitwerkt. Beschrijf welke inhoudelijke elementen deel moeten uitmaken van deze standaardboodschap. Ter inspiratie kan je de standaardboodschap voor productrecalls gebruiken (zie rechterkolom).