De eerste zin

De lead is de belangrijkste alinea, en binnen die alinea is de eerste zin het belangrijkst. In een zakelijke, feitelijke lead staat in de eerste zin kort en duidelijk wat je nieuws is: wat is er aan de hand, wat heb je te vertellen? Begin niet met een inleiding, geef meteen de kern van je boodschap. Zonder details. Maak de openingszin daarom ook niet te lang.

Fortis

Fortis heeft vandaag de Roemeense autoriteiten geďnformeerd dat het niet langer geďnteresseerd is om deel te nemen aan het selectieproces van kandidaten voor de privatisering van Banca Comerciala Romana.

...hak die zin in twee:

Fortis is niet langer kandidaat om de Banca Comerciala Romana te privatiseren. Vandaag zijn de Roemeense autoriteiten op de hoogte gebracht dat Fortis niet zal deelnemen aan het selectieproces.

De tweede zin is op zich natuurlijk minder essentieel. Beter vermeld je meteen dat je op de eerstvolgende vraag, de waarom-vraag, niet kan ingaan omdat dat vertrouwelijke informatie is.

Een ander voorbeeld:

Durex

Brussel - De Global Sex Survey kende dit jaar zijn achtste editie en dit jaar namen meer Belgen dan ooit deel: maar liefst 2413 Vlamingen en 1013 Walen gaven de geheimen over hun seksleven prijs via de website van condoomfabrikant durex.

...haal een paar resultaten uit het onderzoek naar voren en het wordt veel informatiever:

De Belgen gingen het voorbije jaar beduidend minder met elkaar naar bed, en Walen faken vaker een orgasme dan Vlamingen. Dat zijn een paar van de resultaten uit de jaarlijkse Global Sex Survey van condoomproducent Durex, die dit jaar op meer dan 3400 deelnemers kon rekenen.

Merk op hoe de condoomfabrikant in dat voorbeeld met zo'n onderzoek op een handige manier nieuws 'maakt' en zijn naam ook in het nieuws krijgt.

Voorts is er een tendens om de lead van een doorsnee nieuwsartikel te beperken tot maar één zin. De nieuwssite van de BBC doet dat al langer, en sinds hun restyling volgen ook Knack en De Standaard die trend.

Zo'n lead met enkel een eerste zin heeft tegelijk de functie van een uitgebreide onderkop, en motiveert nog meer om ook de broodtekst te lezen. Je kan de pers daarin volgen, maar dat hoeft zeker niet. Het geeft wel aan hoe sterk de tendens tot bondigheid is. Een lead van zeven zinnen strookt met andere woorden helemaal niet met het principe van voorformulering.

Bronvermelding docenten:

  • Permentier, L. en Van Den Eynden, L. (1998), Stijlboek. Groot-Bijgaarden: Uitgeverij Scoop: 29-30.
  • Mies, J. (2002). Persberichtenwijzer. Den Haag: Sdu Uitgevers: 68-69.